Latin America
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Danza Colombia: Trayecto Pacífico - 1. LibertadCostumbres como los rituales de sanación de mal de ojo y espanto nos llevan a aquellos pueblos del margen del río Timbiquí donde aún se conservan hábitos que fueron heredados por generaciones y que tienen su origen en Africa, lugar de donde proviene no solo la raza sino muchos de los conocimientos y tecnologías que hoy hacen parte de nuestra cultura. Lugares como este, alejado y selvático revelan ciertas tradiciones que se han sabido guardar como lo es el baile del Bambuco viejo, una danza que nació entre hombres y mujeres esclavizados en el siglo XVIII en el Cauca y que es madre de muchas danzas del pacífico como lo son el currulao, la bambara o la moña. Sin embargo estas comunidades se ven amenazadas por la explotación minera; de la misma forma que las comunidades que habitan las montañas del norte caucano (Suarez, Buenos Aires) y del sur del valle del río cauca ( Robles, Puerto Tejada, Villa Rica y Santander de Quilichao). Sus habitantes, campesinos y pescadores se liberaron del yugo esclavista gracias al manejo profesional de su machete, técnica de defensa que se llamó la Esgrima y que usaron los hijos de esclavizados para participar en las batallas libertadoras y contribuir con la independencia del país. Hoy estas prácticas se han fusionado con manifestaciones danzarias del pasado como los torbellinos y revelan las maneras del afrocolombiano del siglo XIX. El pasillo, el bambuco viejo, los torbellinos: caucano o de calle, así como los bailes improvisados de las jugas que acompañan los toques campesinos de violín en las verbenas o fiestas de adoración navideñas, nos permiten reconocer un mundo rico en expresiones, que requiere de la danza y el baile para respirar libertad y olvidar las penas; que se enseña de generación en generación y que pervive como testimonio de una raza que siempre ha sido libre de pensamiento, creadora al máxime y alegre a pesar de su dolor.
Dance Colombia: Pacific Journey - 1. Freedom
Customs such as healing rituals for the evil eye and fright take us to those villages on the margin of the Timbiquí River where habits inherited from generations still remain, with their origins in Africa, a place where not only the race but many of the knowledge and technologies that are now part of our culture come from. Places like these, remote and wild, reveal certain traditions that have been kept alive, such as the dance of the Old Bambuco, a dance that originated among enslaved men and women in the 18th century in Cauca and is the mother of many dances of the Pacific such as currulao, bambara or moña. However, these communities are threatened by mining exploitation; in the same way as the communities that inhabit the mountains of northern Cauca (Suarez, Buenos Aires) and southern Valle del Cauca (Robles, Puerto Tejada, Villa Rica and Santander de Quilichao). Its inhabitants, farmers and fishermen, were liberated from the slave yoke thanks to the professional management of their machete, a defense technique called Esgrima, which the children of slaves used to participate in the liberating battles and contribute to the country's independence. Today, these practices have been fused with past dance expressions such as torbellinos and reveal the ways of the Afro-Colombian of the 19th century. The pasillo, the Old Bambuco, the torbellinos: from Cauca or from the street, as well as the improvised dances of the jugas that accompany the peasant violin music at the festivals or Christmas worship parties, allow us to recognize a world rich in expressions that requires dance and movement to breathe freedom and forget sorrows. It is taught from generation to generation and survives as testimony of a race that has always been free of thought, creative to the maximum, and joyful despite their pain.
stuck in the middle
(821 posts)Este capítulo narra cómo los ancestros de los afrocolombianos soportaron los vejámenes y torturas propias de la esclavitud. Cuenta que a través de la danza sus cuerpos recibieron el aliento que necesitaban para no morir explotando la mina en busca del oro que querían sus amos. Y mientras recapitulamos información desconocida sobre este pasado reconocemos danzas que revelan esta tradición del cuidado del cuerpo y la conciencia del mismo, como el abozao, levantapolvo, fox trot, expresiones libres como los revulús en las fiestas de San Pacho y danzas de laboreo como la Batea.
Dance Colombia: Pacific Journey - 2. Body
This chapter tells the story of how the ancestors of Afro-Colombians endured the abuses and tortures of slavery. It describes how through dance, their bodies received the breath they needed to avoid death while exploiting mines in search of the gold their masters wanted. As we learn about this previously unknown history, we recognize dances that reveal this tradition of body care and awareness, such as the abozao, levantapolvo, fox trot, free expressions like the revulús at San Pacho parties, and work dances like the Batea.
stuck in the middle
(821 posts)Julio Rentería, un anciano que acompañó a Delia Zapata Olivella en un viaje por el mundo mostrando con danzas tradicionales del pacífico la riqueza del afrocolombiano nos introduce en un viaje al pasado, pero que se hace fuerte en el presente. Fue por medio de las danzas como la Bambara negra, el Currulao, la Caderona, las Jugas; que del mundo supo del afrocolombiano, y el afrocolombiano salió de las selvas, y reveló cómo piensa, como siente y cómo se enamora. La gran expresión creativa se revela en danzas como el currulao, madre de las danzas afrocolombianas del pacífico y su cadencia, sus pasos, figuras y melodía intrerpretadas por marimbas, cununos, tamboras y guasá se muestran tan hermosas como los paisajes que las rodean y nos permite identificarnos con las profundas sensibilidades del hombre y la mujer afrocolombanos del pacífico. En este capítulo: Currulao, Rumba Campesina, Jota Chocoana, Juga, Mazurca, danza del pisón.
Danza Colombia: Trayecto Pacífico - 3. Identity
Julio Rentería, an elder who accompanied Delia Zapata Olivella on a journey around the world showcasing traditional dances of the Pacific, takes us on a journey to the past that remains strong in the present. It was through dances such as the Bambara negra, Currulao, Caderona, and Jugas that the world came to know the Afro-Colombian people and they emerged from the jungles, revealing how they think, feel, and love. The great creative expression is revealed in dances such as the Currulao, mother of Afro-Colombian dances of the Pacific, whose cadence, steps, figures, and melodies interpreted by marimbas, cununos, tamboras, and guasá are shown to be as beautiful as the landscapes that surround them and allow us to identify with the deep sensibilities of Afro-Colombian men and women of the Pacific. In this chapter: Currulao, Rumba Campesina, Jota Chocoana, Juga, Mazurca, and danza del pisón.
Judi Lynn
(162,384 posts)The sound they produce is so mellow, soothing, hypnotic!
The people on the water couldn't be more at one with the culture. Spell-binding to people who are "afraid" of deep water!!!
Thank you.
stuck in the middle
(821 posts)Para los protagonistas de esta capítulo, cada vez que se danza, el cuerpo y el espíritu se llenan de vida. Este es el caso del grupo Funmanglaria de Nixo Ortíz y Tumac de Francisco Tenorio que han cultivado la danza tradicional del pacífico en una ciudad convulsionada por la violencia como lo es Tumaco, al sur de Colombia.
Sus danzas le han permitido a jóvenes abandonar el camino de la violencia y rescatar sus propias vidas. Lo mismo sucede con los integrantes de Estímulo en Cali, un grupo de chicos en situación de discapacidad que a través de la danza tradicional le demuestran al mundo que no hay incapacidad no límites sino en las mentes de los hombres.
El capítulo lo cierra Herencia Africana un grupo de jóvenes que viven en el Distrito de Aguablanca, en medio de la violencia de pandisllas, la discriminación y la pobreza, pero que por medio de la danza tradicional le recuerdan a sus vecinos de donde vienen, quienes son y cuanta vida y felicidad puede dar el hecho de danzar.
Danza Colombia Pacific Journey - 4. Life
For the protagonists of this chapter, every time they dance, their body and spirit are filled with life. This is the case of the Funmanglaria group led by Nixo Ortiz and Tumac led by Francisco Tenorio, who have cultivated traditional Pacific dance in a city convulsed by violence, such as Tumaco, in southern Colombia.
Their dances have allowed young people to abandon the path of violence and rescue their own lives. The same happens with the members of Estímulo in Cali, a group of young people with disabilities who through traditional dance show the world that there are no limitations or disabilities except in the minds of men.
The chapter ends with Herencia Africana, a group of young people who live in the Aguablanca District, in the midst of gang violence, discrimination and poverty, but who through traditional dance remind their neighbors of where they come from, who they are, and how much life and happiness dancing can bring.
Judi Lynn
(162,384 posts)Judi Lynn
(162,384 posts)I've seen videos of dancers in the Americas all the way down the Pacific Coast to Chile, always carrying the white handkerkerchiefs, even the former President of Chile, Michelle Bachelet! I have noticed even warriors living in the jungles in Colombia, particularly the leaders, wearing white towels over their shoulders. Is there any connectedness between the uses by the dancers and the fighters? Just curious.
So much revealed in this video about the environment and the sensibility of the people living there. Simply overwhelming.
Loved the views of the scenery, too.
Loved the intensity of the people, the investment in their daily lives, their perceptiveness, and concern.
Thank you for sharing this.